Kai lieka tik muzika

Disciplinuotas pedagogas, saksofonininkas, aktyvus džiazo ir improvizacinės muzikos atlikėjas bei kūrėjas Mindaugas Apulskis šiandien dėkoja susiklosčiusioms aplinkybėms ir žmonėms, kurie suformavo jį kaip laisvą asmenybę, o studijas Niujorke jis prilygina išėjimui į didžiąją sceną: „Užlipi ant pakylos, apsidairai, susikaupi ir tada lieka tik muzika.”

Niujorkas M. Apulskį pasitiko šiltais žmonėmis, nesiliaujančia gatvės praeivių komunikacija ir akistata su rasizmu. Daug patirties jam davė vietinių dėstytojų ne tik muzikinės, bet ir gyvenimo pamokos. „Lankytis jų namuose, girdėti istorijas iš pirmų lūpų, kalbėtis tiesiogiai su Miguel Zenon, Tivon Pennicott, George Garzone, Melissa Aldana, Walter Smith III, Tim Berne ar Mark Shim buvo kažkas tokio”, – Mindaugas vardina garsių muzikantų pavardes ir prisimena Niujorko džiazo klubus, kur žmonės renkasi ne išgerti alkoholinio kokteilio, o pasiklausyti muzikos.

Asmeninio archyvo nuotr.

Panašu, kad Niujorkas išmokė jaunąjį saksofonininką objektyviai vertinti situaciją kai, grįžus į Lietuvą, teko rinktis tarp dviejų jį formavusių miestų – Klaipėdos ir Kauno: „Kaune man buvo pasiūlytos didesnės darbo galimybės, įtakojo geografinė padėtis, šalia esantis Vilnius, o su Klaipėda sieja emocinis ryšys su šeima ir draugais – ten visada norisi grįžti.”

Šiandien M. Apulskis gyvena Kaune, bet ateities perspektyvoje jis mato pajūrį, ant terasos išmėtytus muzikos kūrinių juodraščius, bigbendą ir motociklą.

„Kęstučio Sovos bigbendas buvo ir yra lyg kokia jaunimą auginanti mašina”

Pabaigęs Palangos muzikos mokyklą M. Apulskis saksofoną numetė į šoną, bet, pajutęs muzikos ilgesį, po metų įstojo į Klaipėdos S. Šimkaus konservatoriją, Rolando Vizgaudžio klasę. Mindaugas džiaugiasi, kad jam visada labai sekėsi sutikti tinkamus žmones. Su „šimkinėje” užaugusiais Augustu Genutčiu, Danielium Pancerovu, Dovydu Stoškum, Žygimantu Bačkum jis dalyvavo pirmuosiuose „džemuose”, aktyviai koncertavo gatvėje, grojo su įvairiomis grupėmis ir ansambliais. Tikriausiai tada jį ir pastebėjo Klaipėdos džiazo orkestro vadovas Kęstutis Sova. 

Dainiaus Čėplos nuotr.

„Gavom kvietimą, bet ėjom drebančiomis kojomis, bijojom, kad nepriims. Kęstučio Sovos bigbandas buvo ir yra lyg kokia jaunimą auginanti mašina. Jau tada orkestre grojo Dima Levencovas, Viačeslavas Krasnapiorovas ir kiti garsūs „dėdės”. Su Klaipėdos džiazo orkestru patyrėm pirmuosius rimtus koncertus, pirmuosius džiazo festivalius. Prisimenu, kiek daug man reiškė gauta pirma akreditacija. Tas orkestras – lyg pirma meilė, kurios negali pamiršti”, – pasakoja Mindaugas.

Po S. Šimkaus konservatorijos sekė studijos Kauno Vytauto Didžiojo Universitete. Savo autoritetais Mindaugas Apulskis vadina Tomą Razmų, Liudą Mockūną ir Arną Mikalkėną. Pastarąjį jis laiko pedagogo etalonu, o dabar jau ir kolega, su kuriuo visada galima pasitarti.

„M. Morre išmokė mane sutapatinti dvi iš esmės skirtingas stilistikas – improvizacinę muziką ir tradicinį džiazą”

Magistro studijos Nyderlandų universitete „Prince Claus Conservatorium” Mindaugui Apulskiui tapo spyriu į kitokį muzikos supratimą ir mokymąsi, privertė jį galvoti savarankiškai ir pačiam rodyti iniciatyvą. Žymus improvizatorius ir kompozitorius Michael Moore padėjo Mindaugui atrasti kitokį ryšį su instrumentu, skatino ieškoti jautresnio garso, atskleidė įdomių kompozicijos dalykų.

„Michaele Morre paaiškindavo kaip galima perharmonizuoti, pakeisti melodiją, bet jokiu būdu nepiršo savo nuomonės. Jis visiškai savarankiškai leido pasirinkti kas man patinka, o kas nėra priimtina. M. Morre išmokė mane sutapatinti dvi iš esmės skirtingas stilistikas – improvizacinę muziką ir tradicinį džiazą – ir parodė, kaip jos gali viena kitą papildyti”, – dalinasi mintimis džiazo ir improvizacinės muzikos atlikėjas.

Asmeninio archyvo nuotr.

Mindaugas prisipažįsta, kad labai įdomios buvo ir Michael Moore improvizacinės kompozicijos pamokos be jokių iš anksto nustatytų rėmų, be griežtų harmonijos taisyklių: „Klausėm aplinkos garsų ir juos užrašinėjom, dirbom su verbaline kompozicija – kūrėm melodiją pagal kalbos intonacijas.”

Magistro studijų metu susibūrusi grupė su atlikėjais iš skirtingų šalių – brazilu Rafael Abdalla, italu Lorenzo Vitolo, ispanu Quique Ramirez ir lietuviu Mindaugu Apulskiu – grojo Nyderlanduose ir Niujorke, kartu įrašė kelis albumus. Planuose vis dar laukia bendros koncertinės kelionės, kurios prasidės, kai tik baigsis visą muzikinį gyvenimą sustabdžiusi Covid-19 pandemija. „Šiuo metu turiu daug laiko skirti pedagoginiam darbui, bet tikiuosi vėl pradėti kurti vasarą ir labai norėčiau kuo greičiau grįžti į sceną”, – sako Mindaugas.

M. Apulskis ne iš tų, kurie sako „pradėsiu nuo pirmadienio”. „Kai viskas nurims, sėsiu ir rašysiu – tai paprasčiau nei kovoti su žalingais įpročiais”, – šypsosi kompozitorius ir prisipažįsta, kad valios groti ir kurti jam niekada nepritrūksta. 

„Jazz Academy” įkūrėjas, vienas aktyviausių laisvosios muzikos atlikėjų Lietuvoje Arnas Mikalkėnas:

„Mindaugas yra kūrybingas, turintis savo grojimo braižą, perspektyvus jaunas menininkas. Ypatingai mane žavi jo saksofono garsas. Mindaugas yra užtikrintas savo garsu ir lieka jam ištikimas atlikinėdamas bet kokio stiliaus muziką. Man atrodo, jog tai ir yra viena svarbiausių savybių atlikėjui, formuojančiam savo muzikinę kalbą.”

„Tik dažnai būdamas scenoje galiu perteikti savo mokiniams muzikos atlikimo patirtį ir scenos naujienas”

„Jazz Academy” studentams Mindaugas Apulskis veda saksofono ir ansamblio pamokas. Jis nuolat ieško būdų, kaip palaikyti studentų motyvaciją, eksperimentuoja ir mėgsta laikytis terminų. „Man tai visiškai nauja patirtis. Laisvo stiliaus mokykloje nėra griežtų standartinių programų, visas mokymo procesas vyksta improvizuotai. Mokymo metodas kiekvienam mokiniui pritaikomas individualiai pagal jo gebėjimus ir poreikius – vieniems reikia užpildyti ritmo ir harmoninių žinių spragas, o kiti jau pradeda mokytis groti laisvesnę muziką”, – pasakoja pedagogas.

Jazz Academy nuotr.

Griežto mokytojo etiketę turintis M. Apulskis juokiasi, kad tinginiai jo bijo: „Studento baimė ateina, kai jis yra nepasiruošęs pamokai, nes aš kabinėjuosi prie detalių”. Tuo tarpu motyvuotiems studentams Mindaugas visada padeda užlopyti mokymosi spragas ir dosniai dalinasi jo paties dar studijų laikais sukaupta patirtimi. „Jazz Academy” studentai yra labai imlūs informacijai. Čia patekę žmonės iš anksto žino kur eina ir ko gali tikėtis. Jie supranta, kad muzika gali būti kitokia ir per laiką po truputį pradeda laisvėti”, – džiaugiasi Mindaugas.

Net keliose muzikos mokymo įstaigose dėstantis M. Apulskis prasitaria, kad jam yra lengviau dirbti su tais studentais, kurie aktyvią pedagogo kūrybinę ir koncertinę veiklą vertina kaip pridėtinę vertę: „Aktyviam pedagogui kartais tenka nukrypti nuo pamokų grafiko, bet tik dažnai būdamas scenoje galiu perteikti savo mokiniams muzikos atlikimo patirtį ir scenos naujienas.”

Eglės Sabaliauskaitės nuotr.

Mindaugo Apulskio diskografija:

Sand in Your Shoes

Mindaugas Apulskis (saksofonas), Marius Giedra (klavišiniai), Arnas Mikalkėnas (mušamieji)

First sessions

Dimitris Kalamaras (gitara), Mindaugas Apulskis (saksofonas), Dimitris Koulentianos (bosas), Peter Agapov (mušamieji), Vladislav Psaruk (trombonas)

TWEE by Quitus

Marc Laguna (mušamieji), Mindaugas Apulskis (saksofonas), Joshua van der Beek (gitara), Alper Elmaci (klavišiniai), Dimitris Koulentianos (bosas), Sophia Guenst (vokalas)

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.