Kūrybinės Arno Mikalkėno ir Kęstučio Sovos iniciatyvos buria Lietuvos jaunimą

Mintis apie jaunimui skirtą projektą Arno Mikalkėno ir Kęstučio Sovos galvose brendo jau senai. Nesulaukę kultūros rėmimo fondų paramos ankstesniems projektas jie ryžosi dirbti „iš idėjos”. Šios vasaros pradžioje du ambicingi džiazo atlikėjai, apjungę meninius dviejų organizacijų resursus, nutiesė kūrybinį tiltą tarp Kauno ir Klaipėdos. 

Lietuvos jaunimo džiazo orkestras – pirmasis Lietuvoje jungtinis į jaunimą orientuotas ir jaunimo saviraiškos poreikius tenkinantis orkestras. Projekto tikslas – padėti jauniems atlikėjams megzti kontaktus dar jų muzikinio kelio pradžioje ir įprasminti jų muzikos studijas. „Norim padėti jaunimui, kad tas jų gyvenimas ir bendradarbiavimas užgimtų nuo pat jų kelionės pradžios, kad jie neprarastų laiko. Žiūrėk, jau magistrą baigei ir tik po to pradedi kažką veikti, nors tai turėtų prasidėti jau iš anksčiau” (Kęstutis Sova). 

IMG_6

Dvi organizacijos 

Orkestro pagrindą sudaro „Jazz Academy” ir „Klaipėdos džiazo orkestro” jaunieji menininkai, bet bendra atlikėjų geografija yra daug platesnė. Čia buriasi jaunimas iš visos Lietuvos, nors pastebimai dominuoja provincija – Šakiai, Skuodas, Kėdainiai, Vilkaviškis, Rietavas, Seda, Šilutė. 

Privati džiazo akademija „Jazz Academy” skatina bendruomenės narių kūrybiškumą ir saviraišką per improvizacijos meną. „Gyventi iš muzikos be kūrybos yra labai sunku. Nekalbu apie stilių, gali groti mainstreamą, lotynų, rock’ą, pop muziką ar dar ką nors, bet jeigu neturėsi kažkokio identiteto, bus sunku. Todėl kūrybiškumą reikia labai skatinti. Tai žymiai sudėtingesnis kelias, bet jis atsiperka” (Arnas Mikalkėnas). 

„Klaipėdos džiazo orkestras” renka atlikėjus iš įvairių Lietuvos vietų, paruošia meninę programą ir organizuoja koncertus. „Mūsų darbo stilius šiek tiek skiriasi. Pas mus labiau mainstreamas, nes Klaipėdoje nėra tiek muzikantų ir kūrėjų, kurie eitų į tą laisvesnę muziką” (Kęstutis Sova). 

IMG_7

Du džiazo autoritetai 

Kęstutis Sova su jaunimu dirba nuo 2013 metų, kai tik įkūrė „Klaipėdos džiazo orkestrą”. Iš pažiūros standartinis džiazo orkestras per pastaruosius šešerius metus įgyvendino ko gero stipriausius projektus visoje Klaipėdos džiazo istorijoje. Iki šiol nei vienas Lietuvos bigbendas nėra grojęs su Jojo Mayer, Vern Spevak, Anastasia Bukina, David Katz, Francisco Angel Blanco ar Viktorija Pilatovic ir niekas nevykdė tokios edukacinės veiklos su jaunimu iš muzikos mokyklų ir konservatorijų. Šio orkestro atlikėjai vyko į koncertines keliones Latvijoje, Rusijoje, Ukrainoje, o dėl finansinių išteklių trūkumo pažadas pasirodyti Ispanijos, Italijos ir Vokietijos scenose kol kas atidedamas. „Klaipėdos džiazo orkestre“ groja praktiškai visi Klaipėdoje gebantys groti atlikėjai. „Galima sakyti, kad visa muzikos grietinėlė groja pas mus, todėl mes ir esame stiprūs, ir niekas mūsų neišsklaido”, – juokiasi orkestro vadovas, pabrėždamas dar vieną šio orkestro išskirtinumą – iniciatyvų brovimąsi į visus kultūros kampučius. „Draugystė su Kaunu atvėrė ir stilistiškai praplėtė visą bigbendo muzikos paletę. Mes daug mokomės iš Arno ir visų kitų, su kuriais orkestras bendradarbiauja. To Klaipėdoje niekada nebuvo, ji buvo visada užsidariusi, o džiazas buvo labiau baro lygio”. 

IMG_2

Arnas Mikalkėnas dėstyti pradėjo gerokai anksčiau, nei Kaune gimė „Jazz Academy”. Jis – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos lektorius, asociacijos AGATA meistriškumo kursų „AGATA langai“ vadovas, meistriškumo kursų dėstytojas Karališkoje Škotijos konservatorijoje (Glazgas), Felix Mendelssohn Bartholdy vardo aukštojoje muzikos mokyklos (Leipcigas), Mastrichto, Pavijos, Barselonos, Talino muzikos akademijose. Su akademiniu jaunimu nuolat bendraujantis Arnas teigia, kad jaunas žmogus turi būti smalsus ir muzikaliai protestuojantis: „Kai mokėmės mes, jau vien tik džiazo koncertas buvo savotiškas protestas. Dabar tos iniciatyvos žymiai mažiau arba jos apskritai nėra. Kad mokiniai norėtų mokytis, turi jiems suorganizuoti labai komfortiškas sąlygas”. Nereikia spėlioti kokias mokymosi sąlygas šiandien turi jo įkurtos „Jazz Academy” studentai. Užtenka paminėti pavardes žmonių, kurie prisidėjo prie edukacinių muzikuojančio jaunimo programų. Per dvejus metus šioje mokymo įstaigoje paskaitas vedė Viačeslavas Ganelinas, Michael Moore, Anne-Liis Poll, Dana Indane-Surkiene, Arkadijus Gotesmanas, Mantautas Krukauskas, edukaciniuose koncertavo dalyvavo garsūs Lietuvos ir užsienio atlikėjai, tokie kaip Santiago Quintans, Eugenijus Kanevičius, Kresten Osgood, Liudas Mockūnas, Hakon Berre, Arma Agharta ir kiti. 

IMG_1

Ambicingos idėjos 

Arnas Mikalkėnas ir Kęstutis Sova išaugino ne vieną garsų atlikėją, padėjo jiems integruotis į profesionalų gretas tada, kai šie dar buvo studentai. Šiandien abu pedagogai tęsią darbo su jaunimu misiją. Subūrę Lietuvos jaunimo džiazo orkestrą jie nestovi eilėje prie „aukso puodo” dalybų ir nepasiduoda didmiesčių reklamoms. Provincijoje rastus talentingus grynuolius jie moko savo pavyzdžiu, skatina juos būti ambicingais, disciplinuotais ir kūrybiškais. „Šiuolaikiniame gyvenime susiduriame su kūrybišku verslu, kūrybiška informatika, kūrybišku komandos modeliu, o muzikoje tas kūrybiškumas blėsta. Instagram’o kartai svarbu gerai atrodyti ar pasirodyti trumpai virtualioje erdvėje, nes pagroti gerą pusės minutės transkripciją nėra sudėtinga”, – apie aktualias problemas kalba Arnas Mikalkėnas. 

IMG_4

Pirmąjį orkestro sąstatą dviejų kolektyvų meno vadovai atsirinko pagal rekomendacijas, bet, įvertinę rotacijos neišvengiamumą, ateityje jie planuoja daryti atrankas. Groti Lietuvos jaunimo džiazo orkestre bus pakviestas motyvuotas, gerus muzikinius įgūdžius turintis ir gerai meninėje aplinkoje besiorientuojantis jaunimas iki 25 metų amžiaus. 

„Pradiniai paruošimieji darbai yra sudėtingiausi, visiems reikės įdėti daug darbo” (Arnas Mikalkėnas). „Tikime, kad muziką studijuojantys jauni žmonės tikrai bus suinteresuoti dalyvauti Lietuvos jaunimo džiazo orkestro projekte. Mūsų slaptas noras yra kiekvieną dieną užvaldyti pasaulį (Kęstutis Sova). 

IMG_5953

Nesupraskite noro užvaldyti pasaulį pažodžiui. Užvaldyti pasaulį savo menine išraiška reikia ne šio projekto iniciatoriams, o jų suburtam jaunimui. Į intensyvias repeticijas kelionėse tarp Kauno ir Klaipėdos įsitraukęs Lietuvos jaunimo džiazo orkestras jau ruošia ambicingą programą „Broma Jazz” ir Ariogalos džiazo festivaliams. 

0 Comments

Parašykite komentarą

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.